You can enable/disable right clicking from Theme Options and customize this message too.

MAGAZINE NATURALLY DUTCH

INTERVIEW NATURALLY DUTCH
Angélique Schmeinck brengt de zintuigen op smaak

Kunst om op te eten
Veel chefs ‘schilderen’ met smaken op het bord. Angélique Schmeinck gaat veel verder. In haar culinaire galerie in Velp maakt ze niet alleen eetbare schilderijen maar laat ze ook tijdens ‘Art & Eat’-avonden foodfoto’s tot leven komen. “Wat ik doe? Seasing emotions: ik breng de zintuigen op smaak met gastronomische, eetbare kunst.”

Tekst: Bianca Roemaat

Op het eerste gezicht lijkt het of je een doodgewone kunstgalerie binnenstapt. Maar als je verder de ruimte inloopt, ontwaar je overal kunst die verrassend anders is. Hier hangen geen schilderijen maar intrigerende foto’s van ingrediënten.
Zoals die van een zwart-blauwe Oosterscheldekreeft. Kom je dichterbij, dan zie je zeepokken die zijn meegelift op de kreeft. Of je oog valt op een diamant. Je vraagt je af: wat doet deze daar? “Ik wil dat mensen bewust kijken en bij zichzelf nagaan: wat doet dit beeld met mij?”, legt Angélique Schmeinck uit over deze foto die ‘Crown Jewels’ heet. Zij is de eigenaar van de Culinaire Galerie in Velp waar momenteel foto’s van haar eerste expositie hangen met de naam: ‘Zeeschatten’.
Bijzonder is dat alle foodfoto’s door Schmeinck zijn gemaakt. Van huis uit is ze kok maar al jong wilde ze eigenlijk naar de kunstacademie. Fotografie is al jarenlang haar tweede passie en daar treedt ze nu mee naar buiten.

Culisofie
In de galerie komt alles samen van wat de vrouwelijke chef heeft opgebouwd toen ze in 2001 haar hart volgde. Na een glansrijke carrière als (ster)kok, verruilde ruilde ze haar restaurantkeuken voor het uitdragen van wat ze haar ‘culisofie’ noemt. Haar wijsheid en kennis uit de keuken, brengt ze naar buiten door middel van presentaties. Zo maakt ze bijvoorbeeld live eetbare schilderijen met groenten, schaal-en schelpdieren of vlees. Dat doet ze op locatie maar ook in haar atelier.
Terug naar de expositie ‘Zeeschatten.’ Daar zien we een prachtige foto van kokkels, ‘Sand Witches’ genaamd. “Kokkels zijn culinair erfgoed in Nederland. We eten het bijna niet meer.” Net als de Hollandse garnaal die op de foto ‘Tripping Shrimp’ is afgebeeld. Je ziet een garnaal die sinaasappelpoeder ‘opsnuift’: een knipoog naar het ‘high raken’:“Ik houd ervan om humor toe te voegen.”

Theater van de smaak
Elke foto vertelt een verhaal over het ingrediënt. Tijdens speciale ‘Art & Eat’ ‘-avonden laat Schmeinck de foodfoto’s tot leven komen in haar ‘Theater van de smaak’. Via haar website kunnen mensen hiervoor tickets boeken. Ze beleven een gastronomische avond die totaal anders is dan in een restaurant.
Zo vertelt Schmeinck niet alleen over de herkomst en kenmerken van zo’n Hollandse garnaal, kreeft of kokkel maar mogen bezoekers de foto’s aanraken. Of er zelfs van eten: op de rand van de kokkelfoto, liggen (bereide) kokkeltjes. In een afbeelding met een inktvis ‘Miss Print’ genaamd, zitten rondingen. Daarin hangt een echte inktvis en de saus (de inkt) die op de tentakels zit, mag (met de vinger) worden geproefd.

Intense smaak van de zee
Aangekomen bij ‘The funeral’ neemt Schmeinck de mensen verder mee in het verhaal. Je ziet een garnaal die ten grave gedragen wordt door andere, treurende garnalen. “Wat zou er omgaan in die hoofden van die garnalen?” is haar vraag aan het publiek om hun fantasie te prikkelen. Daarnaast voegt ze poëzie toe. “Als begrafenisritueel zeg ik: ‘Ashes to ashes’ en spuit een crémeuse van garnaalkoppen, gedroogde olijfkruin en goudsbloemblaadjes bovenop de hand van de gasten. Ze proeven zo nog meer de intense smaak van de zee terwijl ze naar het beeld kijken.”
De foto’s raken de bezoekers. Het gaat immers om een begrafenisceremonie en dat roept herinneringen en emoties op. “Dat is precies wat ik doe: seasoning emotions: ik breng alle zintuigen op smaak met mijn eetbare kunstfoto’s.”

Kunst cadeau | Fotokunst | Culinaire fotografie | Moderne kunst  

Comments are closed.